Marcel și afacerea sa cu denumire memorabilă Garrett’s Detailing au trecut prin sita BRIDGE alegând grâul de neghină și conturând noi valori de comunicare și strategie. Este curios cum acum ceva ani, la vârsta la care tinerii abia își conturează visele de pe băncile universităților, Marcel deja reușise să facă o turnură la 180 de grade… din IT în afaceri și nu într-un domeniu conex tehnologiilor informaționale, ci în lumea serviciilor de îngrijire auto.
E și firesc să pornim acest interviu cu o retrospectivă a vieții tale în afaceri. Am divulgat în introducere că ai activat în domeniul IT până la Garrett’s Detailing, când și în ce context ai decis că vrei să pornești o afacere?
Da, până a lansa Garrett’s Detailing și anume prestarea serviciilor de îngrijire auto, activam în calitate de programator SoftWare, ceea ce îmi transforma fiecare zi în rutină. Moldova nu este țara unde te-ai putea ghida în tehnologiile informaționale. Mă simțeam de parcă degradez.
Într-o zi, am auzit de domeniul numit Wrapping, care presupune aplicarea peliculei decorative pe caroseria automobilului pentru a-l personaliza și a-i schimba aspectul. Și m-a captivat acest concept. Am pornit să studiez tehnicile. Am aflat că pentru aplicarea peliculei pe caroserie e nevoie de încă câteva proceduri, pentru însușirea cărora am urmat un curs complex în Ucraina.
Revenind de la cursuri, am închiriat un spațiu de o mașină și am început practica, neștiind că vor mai urma și niște nopți nedormite.
E o pasiune care s-a transformat în acțiune… sau ai privit-o ca pe o idee strategică, calculată și pusă în aplicare?
Sincer să spun, a fost o necesitate morală. Aveam 20 de ani… acea vârstă când nu ai încă certitudinea cu ce te vei ocupa în viitor și încercam orice doar ca să fiu în acțiune. Deci, această necesitate, în timp, s-a transformat într-o pasiune.
Nu e nici o zi în care să nu-mi ajut echipa, permanent îmi găsesc ocupație chiar dacă sunt director. Fiecare zi e diferită, la asta și tindeam.
Cu ce noutate ai lansat afacerea pe piață, prin ce ai făcut diferența de concurență?
Când am lansat afacerea, m-am bazat doar pe calitate și pedantism, luând în considerare concurenții care în prezent lucrează doar cu clienți fidelizați, având totodată o cerere suficientă și un venit destul de bun. Dar minusul lor este că iarăși, munca lor devenind rutină, nu mai atrag atenția la mărunțișuri și, mai ales, la calitate.
Am vizitat câteva studiouri, cum ar fi Mistery shopping, și am simțit cât de neplăcut am fost tratat ca și client, după care am decis că beneficiarii noștri vor reveni nu doar pentru serviciile pe care le oferim, darși pentru un sfat sau pur și simplu la o cafea.
Ce credeai la început că vrea consumatorul de la tine și ce crezi acum?
Părerea mea inițială despre client era că acesta are nevoie de reduceri, însă nu-i așa. Acum înțeleg că un client are nevoie de argument și să conștientizeze valoarea investiției, pentru ce achită acei bani și dacă i se oferă o garanție a calității.
Este greu să dezvolți o afacere și, dacă da, de ce?
Să dezvolți o afacere este foarte ușor, dacă dispui de finanțele necesare pentru aceasta.
Dar o afacere în Republica Moldova?
Ce ține de dezvoltarea afacerii în RM, este destul de greu, deoarece finanțele necesare le găsești doar la bancă, iar a obține un credit nu e tocmai ușor.
Care parte a dezvoltării unei afaceri era o ceață absolută pentru tine și acum ai setat toate luminile pe ea, știind deja totul în detalii?
Pentru mine, o mare problemă în dezvoltarea afacerii era angajarea și instruirea personalului. Foarte puțini muncitori ar putea învăța acest domeniu și apoi să activeze pentru o durată îndelungată. La această problemă lucrăm zilnic și până în prezent. Cunoșteam destul de bine că mulți au aceeași problemă, luptând cu ea și trei, și 5 ani.
Care sunt trei lucruri de nelipsit într-o afacere de succes?
Consider că pentru o afacere de succes ai nevoie de pasiune, să oferi servicii sau produse de calitate dublă în raport cu ce oferă concurenții și, desigur, să ai calități de antreprenor.
Când ai înțeles că ai nevoie de consultanță pentru conturarea imaginii afacerii și împachetării ei?
Știam de necesitatea împachetării afacerii chiar de la bun început, însă îmi pare rău că am aplicat-o cu mult mai târziu.Am pierdut mult timp.
Cum ai aflat de BRIDGE și cum a fost experiența alături de noi?
Despre BRIDGE am aflat la cursurile Angry Business. Nu regret că am ales BRIDGE, cu ajutorul echipei voastre, după carantina Covid-19, compania Garrett’s Detailing a căpătat din nou aripi și își desfășoară activitatea cu succes. Tot ce simt este recunoștință.
Este unul din parcursurile în afaceri pe care am vrut neapărat să ți-l împărtășim. Felul în care vorbește Marcel despre afaceri te face să crezi că oricine poate parcurge căi asemănătoare, iar secretul, de fapt, este pasiunea și perseverența. Când ai un scop bine definit și muncești – ajungi unde planifici. Iar în această cale, BRIDGE poate deveni un sfătuitor de încredere.